وبلاگ

قلعه کونسیرژری در فرانسه و قدیمی ترین ساعت پاریس

قلعه کونسیرژری

فرانسه به عنوان یک کشور بی نظیر از پاریس جذاب تا برج ایفل شگفت انگیز، همیشه در دل خود جاذبه های گردشگری منحصر به فردی پنهان کرده است. این کشور ثروتمند دارای کاخ‌ ها و قصر های متعددی است که ماجرا جویان و علاقه ‌مندان به تاریخ و فرهنگ را به خود جذب می کند. یکی از این جاذبه‌ ها، قلعه کونسیرژری است که در حومه غربی ایل دولاسیته در پاریس قرار داشته و توسط رود سن احاطه شده است. این قلعه اکنون در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته و برج شمال شرقی آن به ارتفاع ۴۷ متر می ‌رسد.

پیشینه تاریخی قلعه کونسیرژری

در قرن ۱۴ میلادی، پادشاه فیلیپ چهارم یک محل باشکوه را انتخاب کرد تا کاخی را بنا کند که ثروت و قدرت او را به نمایش بگذارد. این بنا در دوران قرون وسطی به نام کاخ شهر یا پَله دولاسیته شناخته می ‌شد و یکی از برترین کاخ ‌های جهان بود. در اواخر قرن ۱۴، پادشاهان دیگر کاخ لوور و قلعه ونسن را برای اقامت انتخاب کردند و کاخ شهر به پارلمان واگذار گردید.
از سال ۱۳۹۱ میلادی، این کاخ به زندان تبدیل شد و مجرمان عادی و سیاسی در آن نگه داشته می ‌شدند. بعد از انقلاب فرانسه، فقط افراد مهم مانند ناپلئون سوم در این قلعه زندانی می ‌شدند. در قرن ۱۹، بخش‌ هایی از ساختمان بازسازی شدند و برخی از سلول‌ ها به جا های مختلف تبدیل شدند. به عنوان مثال، سلول ماری آنتوانت به یک کلیسا تبدیل شد.

پیشینه تاریخی قلعه کونسیرژری

دیدنی های قلعه کونسیرژری

بخش ‌هایی از این کاخ هنوز از دوران قرون وسطی باقی‌ مانده‌اند، از جمله برج سزار و برج نقره که به نظر می ‌رسد خزانه ی سلطنتی در آنجا قرار داشته است. همچنین برج بنبک یک اتاق شکنجه را در خود جای داده است. امروزه قلعه کونسیرژری به عنوان یک بنای با ارزش تاریخی ملی و یک مقصد جذاب برای گردشگران شناخته می ‌شود. اگرچه به دلیل محدودیت ‌های دسترسی، امکان دیدن کامل همه بخش‌ های آن وجود ندارد. با این حال، تعداد زیادی از گردشگران به این مکان می ‌آیند تا از نزدیک شاهد این محل تاریخی و پر ماجرا باشند.


حتما مطالعه کنید: راهنمای سفر به فرانسه


دیدنی های قلعه کونسیرژری

ساعت کونسیرژری

قلعه کونسیرژری پاریس، نقش تاریخی مهمی در انقلاب فرانسه داشته و به مرور از کاخ سلطنتی به زندان تبدیل شده است. این مکان جذاب علاوه بر بخش ‌های داخلی، میزبان قدیمی ‌ترین ساعت شهر پاریس که بر روی این بنا نصب شده نیز است. اولین ساعت عمومی در فرانسه در سال ۱۳۷۰ در برج مربع این قلعه نصب شد.

برج های قلعه کونسیرژری

سه برج باقی ‌مانده از این قلعه در دوران قرون وسطایی شامل موارد زیر می شوند.

  • برج سزار، که به افتخار امپراتوران روم نام‌گذاری شده است.
  • برج نقره‌ای که به عنوان خزانه ی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • برج Bonbec که در آن زمان زندانیان شکنجه شده و به یادگیری برنامه ‌های آموزشی تشویق می ‌شدند.

تور گروس در قلعه کونسیرژری پاریس

در قرن دوازدهم، در مرکز قلعه Conciergerie، یک برج به نام تور گروس قرار داشت. این ساختمان در طول قرن دوازدهم ایجاد شد و دارای عرض ۱۱.۷ متر و دیواره ‌هایی با ضخامت ۳ متر بود. تور گروس تا سال ۱۷۷۶ باقی ماند و پس از آن تخریب شد. اکنون، قلعه کونسیرژی دارای چهار برج است که در امتداد رود سن قرار دارند و تاریخچه ی همگی به دوران قرون وسطی باز می‌ گردد.

تور گروس در قلعه کونسیرژری پاریس

کلیسای سن شاپل قلعه کونسیرژری پاریس

در انتهای جزیره ی دلاسیته در پاریس، کلیسای سنت شاپل قرار دارد که در قرن سیزدهم توسط پادشاه لوئیس نهم، ساخته شد. سنت لوئیس اشیا مقدسی را از امپراطوری قسطنطیه خریداری کرد و این اقدام باعث افزایش شهرت پاریس به عنوان دومین پایتخت مسیحیت در جهان شد. از جمله مهم ترین اشیا در این کلیسا، تاج خار مسیح و قسمتی از صلیب او است که ارزش بسیاری دارند.
این کلیسا در گذشته برای مردم پاریس به عنوان یک کلیسای محلی استفاده می‌ شد، در حالی که طبقه ی بالایی اختصاصی برای پادشاه و خانواده ی سلطنتی بود. وقتی به داخل کلیسا وارد می‌ شوید، زیبایی پنجره ‌های شیشه‌ ای شما را فرا می ‌گیرد. بخشی از این پنجره‌ ها از قبل باقی ‌مانده و برخی در طول تاریخ باز سازی شده ‌اند. نباید فراموش کرد که این کلیسا به عنوان یکی از مهم ترین آثار هنری قرون وسطی در پاریس شناخته می‌ شود.


حتما مطالعه کنید: برج ایفل


کلیسای سن شاپل قلعه کونسیرژری پاریس

دادگاه‌های حقوقی قلعه کونسیرژری پاریس

در طی سال های مختلف قرون وسطی، کاخ دولاسیته نه تنها به عنوان محل اقامتی بلکه به عنوان محل دادگاه ‌های حقوقی نیز استفاده می‌ شد. اما پس از وقوع انقلاب ۱۷۸۹، نقش این دادگاه ‌ها به شکلی قوی ‌تر شکل گرفت و این کاخ به عنوان دادگاه اصلی و زندان تحت نظر شهردار پاریس به کار گرفته شد.

راهروهای زندان قلعه کونسیرژری

پس از اتمام انقلاب فرانسه، کشور به دوره ‌ای از ناپایداری و بی ‌ثباتی وارد شد. در این دوران، جنگ داخلی با چندین جناح انقلابی به وقوع پیوست و همگی مدعی کنترل قدرت شدند. در این وقایع خشونت آمیز در حدود ۲۵۰۰۰ نفر، از جمله چندین عضو از دربار سلطنتی، در طول دوره حکومت ترور شده و یا با استفاده از گیوتین به قتل رسیدند.
قلعه کونسیرژری پاریس مکان انجام قضاوت‌ ها و اعدام ‌ها بود و تا حدی که راهروی سلول‌ های زندان به خیابان پاریس مشهور شد. دادگاه انقلاب در تاریخ ۷ مه ۱۷۹۵ به پایان رسید و در مدت ۷۱۸ روز، ۲۷۸۰ نفر اعدام شدند، که این رکورد اعدام ‌ها در یک دوره زمانی بود. در این ساختمان، بسیاری از زندانیان شب را در انتظار روز محاکمه می‌ گذراندند. میان اسم‌ های مشهوری که در زندان‌ های کاخ دولاسیته بوده ‌اند، ماری آنتوانت، همسر لوئی شانزدهم، و ماکسیمیلیان دو روبسپیر، یکی از شخصیت ‌های برجسته انقلاب فرانسه، نیز قرار دارند.

 

راهروهای زندان قلعه کونسیرژری

قلعه باستانی کونسیرژری چه زمانی به کاخ سلطنتی تبدیل شد؟

بعد از دوران رومیان، پادشاه فرانک ها به نام کلوویس، پاریس را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و تا زمان درگذشت خود یعنی در سال ۵۱۱ میلادی، در این قلعه باستانی زندگی می‌ کرد. سپس جانشین کلوویس، شارلمانی نیز امپراتوری خود را به شرق گسترش داد و با رها کردن پاریس، آخن را به عنوان پایتخت جدید خود انتخاب کرد. در این مدت، دیوار ها بازسازی شدند، دروازه‌ های جدید ایجاد شدند و تالار های بزرگی به آن اضافه شد.

آیا قلعه کونسیرژری ارزش بازدید دارد؟

در دژبانی کاخ، که اکنون خالی است، تعدادی از سلول‌ های زندان وجود دارند که با وسایل و اشیاء موقعیت آن دوران را تداعی می ‌کنند. این اقلام در چند سلول زندانی کاخ، به منظور نمایش شرایط زندگی آن زمان و فهم بهتر فضای زندگی زندانیان قرار گرفته ‌اند. از لحاظ تجربه و دیدنی ‌ها، قلعه کونسیرژری پاریس دارای موارد فراوانی است. بازدید از این کاخ با تاریخچه و داستان های شگفت انگیزش هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

آیا قلعه کونسیرژری ارزش بازدید دارد؟

زمان رفتن به قلعه کونسیرژری پاریس

برخی از قسمت ها مثل اطراف سلول ماری آنتوانت در داخل قلعه بسیار محدود و تنگ است. به همین دلیل بهترین زمان بازدید صبح ها است تا با آرامش و به دور از تجمع و شلوغی بتوان از قسمت های مختلف بازدید کرد.
اگر با یک شرکت گردشگری حرفه ای و با سابقه برنامه سفر خود را تنظیم کنید، می توانید بدون دغدغه و با خیالی راحت از بهترین مکان های گردشگری دنیا بازدید کرده و لذت ببرید. تک تراول مجموعه ای بی نظیر و شناخته شده برای سفر به تمام مناطق دنیا است و بهترین ها را برای شما به ارمغان می آورد.

 

 

نوشتهٔ پیشین
راهنمای سفر به فرانسه | صفر تا صد سفر به فرانسه ۲۰۲۴
نوشتهٔ بعدی
راهنمای سفر به آلمان، مقصدی رویایی برای مسافران!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up